Conferentie
Op woensdag 14 november 2018 vond in Den Haag een inspirerende conferentie voor het basisonderwijs plaats over innovatie en de kracht van het uitproberen. De presentaties en workshops bieden leerkrachten, pabo-studenten en andere geïnteresseerden handvatten om onderzoekend en ontwerpend leren te integreren in de lessen.

Bekijk het workshop aanbod

Door fouten te maken kun je innoveren
Streven naar perfectie, de maatschappelijke norm, is meestal geen goede raadgever voor creatieve mensen. Risicomijdend gedrag leidt tot saaiheid en levert zelden een parel op. Mislukken daarentegen is een van de meest zekere routes naar originaliteit en succes. Droom vrij en zonder beperkingen. Durf een andere weg in te slaan. Doe, ga tot actie over zonder de uitkomst te kennen. Verwarring en imperfectie zijn goede componenten voor het nieuwe.

Woensdag 14 november 2018
13:00 – 17:00 uur
De Haagse Hogeschool, 
Johanna Westerdijkplein 75, 2521 EN Den Haag, (vlakbij station Den Haag HS)

Programma

13.00 uur       Ontvangst en workshop keuze
13.30 uur       Interactieve presentatie, Human Power Team & Gert-Jan van den Ende
14.30 uur       Wissel met koffie en thee
14.45 uur       Workshops – deel 1
15.45 uur       Workshops – deel 2
16.30 uur       Borrel

Interactieve presentatie, Human Power Team en Gert-Jan van den Ende

Het Human Power Team is een studententeam dat sinds 2010 ieder jaar een speciale fiets bouwt met als doel de grenzen van de menselijke potentie te verleggen. De naam van dit hightech product is de VeloX.  Het team is zeer succesvol geweest, met als hoogtepunt het behalen van het wereldsnelheidsrecord in 2013 met 134 km/u!
Gert-Jan van den Ende is producent, acteur en singer/songwriter en vooral bekend als Bobbie uit het kinderprogramma ‘Ernst, Bobbie en de rest’. Zijn motto: ‘Doe wat je leuk vindt, dan word je er vanzelf goed in.’
Samen zorgen ze voor een interactieve en inspirerende start van de middag.

Workshops

In de middag zijn er twee workshopronden. Deze tien workshops bieden basisschoolleerkrachten, pabo-studenten en andere geïnteresseerden handvatten om onderzoekend en ontwerpend leren te integreren in de lessen.

  • Haal het meeste uit Groene Energie!
    Door: Danny Erenstein, Consulent Natuur en Milieueducatie, Gemeente Den Haag
    Geschikt voor: Onder-, midden- en bovenbouw – experimenten zijn voor midden- en bovenbouw

Het begint met de basis over natuur en milieu educatie en wat leerlingen mee zouden moeten krijgen. Na deze korte inleiding van de afdeling die al 100 jaar scholen ondersteunt met hun ‘groene’ en duurzame educatie, ga jij als leerkracht meteen aan de slag met drie experimenten waarbij een onderzoekende houding nodig is! Altijd al willen weten wat belangrijk is voor het plaatsen van zonnepanelen, hoe aardwamte werkt of hoe de wieken van een windmolen werken? Kom langs, leer over een duurzame basisvorming en krijg het antwoord op deze vragen er als bonus bij!

  • Sterker dan sterk en kleiner dan kleinst?!
    Onderzoekend leren met actuele vragen uit het bedrijfsleven

    Door: Winnie Meijer,  Charlotte Woerde en Lusanne Lauwen, Centrum JongerenCommunicatie Chemie
    Geschikt voor: Midden- en bovenbouw

Sterker dan sterk en kleiner dan kleinst?! Stimuleer een onderzoekende houding bij kinderen door aan de slag te gaan met actuele vragen uit het bedrijfsleven. Hoe maak je nieuwe materialen? Hoe zorg je dat iets supersterk is? En hoe doe je onderzoek naar kleine materialen? In deze workshop ervaar je op basis van actueel onderzoek van bedrijven hoe je een les onderzoekend leren geeft. Onderzoekers geven input hoe zij zelf antwoord proberen te vinden op bovenstaande vragen. Vervolgens gaan kinderen met materialen uit de directe omgeving aan de slag en ervaren zo hoe leuk het is om zelf onderzoek te doen.

  • Direct aan de slag met de Werkvormkaartjes voor OOL
    Door: Leon Dirks, projectmedewerker, onderwijsontwikkelaar en trainer bij het Wetenschapsknooppunt van de TU Delft
    Geschikt voor: Midden- en bovenbouw (ook interessant voor de onderbouw!)

Leuke en gevarieerde lessen die beter aansluiten bij eigen thema’s en onderwijsaanbod? Snel een eigen ontwerples samenstellen of aanpassen? Dan zijn de werkvormkaartjes voor ontwerpend leren de uitkomst. Ontwikkeld en getest in samenwerking met Lucas Ontwerpatelier. In deze workshop leer je hoe je de kaarten direct en gemakkelijk kan gebruiken. Per stap van de ontwerpcyclus zijn er verschillende werkvormen die ingezet kunnen worden; van het verkennen van een probleem tot en met het geven van een goede ontwerppresentatie. Focussen op één stap of de gehele cyclus doorlopen; het is allemaal mogelijk!

  • Samen in de klas – gewoon durven doen!
    Door: Ingeborg de Wolff, leerkracht/coach Stichting Panta Rhei en Els Kok, projectleider Samen in de klas
    Geschikt voor: Onder-, midden- en bovenbouw

Hoe voorkom je overlast van meeuwen in kustgebieden? Hoe zorgen we ervoor dat verkeersborden niet worden gestolen? Hoe helpen wij de drie biggetjes met bouwen van een stevig huis? Kinderen houden van meedenken over echte vraagstukken uit de praktijk. Het doet ertoe! Deze workshop laat zien hoe je met ontwerplessen je aanbod kan verrijken, hoe je al doende ontwerpvaardigheden kan ontwikkelen en hoe je ouders structureel kan inzetten als experts. Samen in de klas laat kinderen dromen en stimuleert ze om fouten te durven maken, om te durven uitproberen. Dan worden ideeën nog beter!

  • Onderzoekend & Ontwerpend leren met praktijkopdrachten
    Door: Harrie Ozinga, Huygens Labs en programma-manager Techniekmenu
    Geschikt voor: Bovenbouw

In deze workshop staat de vraag centraal hoe je onderzoekend en ontwerpend leren verrijkt met uitdagende opdrachten uit de praktijk. Workshopleider Harrie Ozinga van Huygens Labs heeft in opdracht van Lucas Onderwijs een jaar lang geëxperimenteerd met OOL opdrachten van bedrijven en overheden. Hij deelt niet alleen zijn ervaringen met jullie, maar zet jullie ook actief aan het werk. Welk meubelstuk kun je samen met een schoolklas en een meubelbedrijf voor de school laten ontwerpen en maken? Welke kansen zijn er eigenlijk nog meer voor praktijkopdrachten in de omgeving van jullie school? En hoe kun je een gaaf virtual reality project van welzijnsorganisatie Xtra om eenzaamheid bij ouderen te bestrijden vertalen naar een ontwerpopdracht voor in de klas?

  • Ontdek je talent!
    Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

    Door: Barbara Lochtmans, psycholoog, docent HBO Toegepaste Psychologie en bestuurslid van stichting Talentweken
    Geschikt voor: Bovenbouw

Talent is iets wat vanzelf gaat en wat je de tijd doet vergeten. Werken vanuit je talent geeft energie, plezier, positieve gevoelens en emoties. Positieve emoties maken kinderen zelfverzekerder en veerkrachtiger. Om hun eigen toekomst te ontwerpen is het voor leerlingen van belang om te weten wat ze in hun mars hebben en hun talenten te kennen. Tijdens Talentweken krijgen leerkrachten en leerlingen, buiten de vertrouwde klasomgeving, via een rijk gevarieerd aanbod aan activiteiten en workshops inzicht in hun eigen talenten. In deze workshop ga jij aan de slag met coachboxen: coachinstrumenten die speciaal ontwikkeld zijn voor Talentweken. Wil jij inzicht krijgen in welke coachinstrumenten je kunt inzetten om kinderen te helpen hun eigen talenten te ontdekken? Ervaar het in deze workshop! En wie weet… ontdek je zelf ook talenten waarvan je nog niet wist dat jij ze had!

  • Ontwerpend leren. Hoe kun je dat inzetten in je eigen klas?
    Door: Yasmina Ezzemmouri en Cora Vernooij, 3e jaars pabostudenten Hogeschool Inholland
    Geschikt voor: Onder-, midden- en bovenbouw

Met deze workshop krijg je een inkijkje in hoe je kinderen kunt laten leren vanuit eigen ervaringen en nieuwsgierigheid. Elk kind heeft talenten en kwaliteiten! Met de zoektocht van leerkrachten naar innovatie past het ontwerpend leren effectief in het onderwijs. Al ontdekkend ontwerpen, toetsen en evalueren kinderen hun ervaringen aan de hand van een ontwerpopdracht. Als leerkracht stap je over van het klassikaal frontaal leren en word je naast onderwijzer ook uitgedaagd om als coach aan de zijlijn te begeleiden. Tijdens deze workshop nemen twee derdejaars pabo studenten je mee door de verschillende fases van het ontwerpend leren. Daarbij zullen mooie voorbeelden van ontwerplessen gegeven worden die in te zetten zijn in de eigen klas.

  • Augmented reality in de klas
    Door: Averell van den Bosch, directeur the Service Concept en Sandra van der Marel, coördinator onderwijs TechNetkringNWN
    Geschikt voor: Bovenbouw

Het bedrijfsleven heeft augmented reality al omarmd, Pokémon Go veroverde de wereld met hun game en Apple investeert miljarden om de mogelijkheden te verkennen. Kortom, Augmented Reality is hot! Met de pilot van de innovatie spots hebben wij aangetoond dat door de inzet van nieuwe technologieën het leerrendement verhoogd kan worden. Hiervoor hebben we een app ontwikkeld van het zonnestelsel, die gebruikt wordt op de hololens van Microsoft. Tijdens deze workshop hoor je hoe dit onderzoek heeft plaats gevonden, krijg je tips mee hoe je dit in de klas kunt toepassen en horen we graag van jou hoe jij dit in de klas zou willen toepassen.

  • Kinderen weten hoe het werkt  – Ontwerpend leren
    Door: Charlotte van den Oever, Yaël Slingerland, Rianne Parmentier en Lotte Kallee, 3e jaar pabostudenten Hogeschool Inholland
    Geschikt voor: Onderbouw en bovenbouw

Tijdens deze workshop geven vier pabostudenten voorbeelden van ontwerpend leren. Charlotte en Yael vertellen hoe zij ontwerpend leren hebben ingezet in de bovenbouw. Het thema is hierbij is: ‘De bal in de sloot, wat nu?’ Zij tonen oplossingen aan de hand van de verschillende fases van ontwerpend leren. Rianne en Lotte delen hoe zij ontwerpend leren hebben ingezet in de onderbouw. Vanuit een verhaal dat past bij de belevingswereld van het kind vormen zich de verschillende fases van ontwerpend leren.

  • Wisdom begins in Wonder
    Door: Maaike Kramer, directeur, Robin Stijger, leraar Wetenschapslab en Ingrid den Breejen, teamleider Beheer & Organisatie, allen van de Eerste Westlandse Montessorischool
    Geschikt voor: Middenbouw en bovenbouw

Wetenschap & Technologie staat niet op het rooster van de Eerste Westlandse Montessorischool in Monster. Maar kinderen zijn er wél volop mee bezig in verschillende betekenisvolle contexten. Gezien de visie van de school, is het onontkoombaar: W&T moet worden geïntegreerd in andere kennisgebieden. Ook leidt die visie ertoe dat kinderen onderzoek doen en zelf bepalen wat zij willen onderzoeken. Hoe je dat organiseert en ondersteunt? Maaike Kramer, Robin Stijger en Ingrid den Breejen vertellen hoe het in z’n werk gaat.


Inschrijfformulier conferentie ‘Droom, durf, doe’

De inschrijving voor de conferentie is gesloten.