PERSBERICHT Jongeren én ouders bezoeken lab waterschap Hunze en Aa’s

20-02-2014 Op vrijdag 11 april opent het laboratorium van waterschap Hunze en Aa’s in Assen haar deuren voor jongeren en ouders. Jongeren kunnen in het lab experimenten uitvoeren terwijl hun ouders informatie krijgen over de perspectiefrijke opleidingen en beroepen in het laboratoriumwerk. Deze dag is onderdeel van de Lab Experience Days. Later dit jaar volgen laboratoria elders in het land.

Programma

Op vrijdag 11 april opent het laboratorium van waterschap Hunze en Aa’s haar deuren voor jongeren en ouders. Tijdens deze Lab Experience Day (LED) maken zij kennis met de mogelijkheden in de laboratoriumtechniek. Jongeren gaan in gesprek met medewerkers en stagiaires en voeren zelf experimenten uit. Ze ontdekken wat de kwaliteit van het water in de sloot is, of de zwemplas wel schoon is en of het gezuiverde afvalwater voldoet aan de normen. Voor de ouders is er een apart programma met informatie over opleidingen, baanzekerheid en doorgroeimogelijkheden. Natuurlijk krijgen zij ook een rondleiding door het bedrijf.

Aanmelden

Tijdens deze LED zijn jongeren uit 3 en 4 vmbo, 3 t/m 5 havo en 4 t/m 6 vwo (mits interesse in een hbo laboratoriumopleiding) welkom. Zij kunnen zich met hun ouder(s) individueel aanmelden op www.labexperience.nl.

Positieve evaluatie

In 2013 vond er ook een LED plaats bij waterschap Hunze en Aa’s. De evaluatie vertelde ons dat 95% van de jongeren een beter beeld kreeg van de laboratoriumtechniek, 60% werd enthousiaster voor een toekomst in het lab en ze beoordeelden het programma met een 7,9. Ouders gaven het programma een 8,1.

Waterschap Hunze en Aa’s

Het waterschap zorgt voor schoon en voldoende water, sterke dijken die beschermen tegen overstromingen en waterwegen die goed bevaarbaar zijn. In het lab van Hunze en Aa’s in Assen controleren monsternemers en analisten de kwaliteit van het water aan de hand van duizenden watermonsters. Zij werken volgens de strengste richtlijnen en met geautomatiseerde apparatuur.

Organisatie

Bij deze Lab Experience Day zijn waterschap Hunze en Aa’s, het Noorderpoort College, Drenthe College en de Hanzehogeschool Groningen betrokken.

De Lab Experience Days is een landelijke samenwerking tussen Stichting C3, Fenelab, Kenniscentrum PMLF en verschillende ROC’s.

Enthousiast?

Meer informatie over de LEDs in algemene zin en over de dag in Assen is te vinden op www.labexperience.nl. Wie graag een Lab Experience Day wil meemaken, kan zich daar ook inschrijven.