PERSBERICHT Organiseer een knalfeest met proefjes

25-03-2014 Een knallend kinderfeest organiseren? Dat kan met het leuke én leerzame kinderfeestjespakket van Stichting C3. Met de gratis materialen die per post worden bezorgd en de informatie op de website kunnen ouders hun huis in een laboratorium veranderen en de feestgangers in jonge onderzoekers. De jongens en meisjes kunnen bijvoorbeeld, net als in CSI, een mysterie oplossen of een schoonheidssalon runnen met hun zelfgemaakte shampoo, gel en lipgloss. Succes gegarandeerd, ook met een bescheiden budget!

Achtergrond

Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met wetenschap en techniek. Dat blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Labyrinth in opdracht van het Platform Bèta Techniek. Ouders hebben veel invloed op de interesses, opleidings- en beroepskeuze van kinderen, maar het Labyrinth-onderzoek laat zien dat de meeste ouders vinden dat wetenschap en techniek vooral op school thuishoort: hun eigen betrokkenheid blijft vaak beperkt tot het laten kijken van educatieprogramma’s op tv of het uitleggen hoe een elektrisch apparaat werkt.

Stichting C3 ontwikkelt materialen die het makkelijk maken aandacht te besteden aan wetenschap en techniek, zowel op school als thuis. Vooral van alle proefjes kunnen kinderen geen genoeg krijgen, laten ouders ons weten. De feeststemming ontstaat vanzelf. Een verjaardagsfeestje met proeven ligt dus heel erg voor de hand. Daarom ontwikkelde C3 een kinderfeestjespakket.

Wat zit erin?

Het praktische kinderfeestjespakket levert de basisingrediënten voor een geslaagd kinderfeestje. Het is heel flexibel: iedereen kan er met z’n eigen budget en creativiteit een leuk programma mee samenstellen. Ook zonder technische achtergrond!

Op de site www.C3.nl/kids/feest staat het informatieve gedeelte van het kinderfeestjespakket. Dat bevat onder meer een stappenplan, een voorbeelddraaiboek en goede tips van mensen die eerder een knalfeest met proefjes hebben georganiseerd.

In het pakket dat je van Stichting C3 in de bus krijgt, zitten:
– een folder, met aansprekende ideeën voor themafeestjes en tips voor de aankleding van het feestje;
– ballonnen, tafelkleed, afzetlint en posters om het ‘laboratorium’ in stijl aan te kleden;
– proevenwaaiers, plaktattoos en kleurplaten om uit te delen of in een goodiebag te stoppen.

Reacties

Ouders scoren met zo’n feestje vol proefjes, bewijzen hun reacties. Sandra de Bont gooide hoge ogen op de vijfde verjaardag van haar zoontje. Ze vertelt: “Zowel Sebastiaan als zijn vier gasten hebben een geweldige middag gehad. Ze hebben hovercrafts ontworpen en getest, M&M’s onderzocht, geschilderd met scheerschuim en als spetterende afsluiter de colafontein gedaan. Het was een groot succes!” Rieneke van de Pol-Hassing maakte haar tienjarige kind blij met een chemieparty. “Erg leuk vonden we het afzetlint, het tafelkleed en de posters, waardoor we niet alleen de juiste spulletjes voor de proefjes hadden maar ook de perfecte aankleding voor ons laboratorium. Leuk feestje gehad, veel proeven gedaan. De feestgangers waren laaiend enthousiast, en ik ben het nog steeds.”

Meer informatie?

Het kinderfeestpakket is gratis te bestellen ophttp://onderwijsmiddelen.c3.nl/leermiddel/kinderfeestje-organiseren/