Menu

Van spreekbeurt tot les chemie

29-04-2014 | Moet uw zoon of dochter een spreekbeurt geven op de basisschool? Stichting C3 helpt leerlingen op weg met het spreekbeurtpakket. De dochter van Diane Wessels vroeg het pakket aan en ze waren beiden razend enthousiast. De juf gaf ze de vrije hand en ze maakten van de spreekbeurt een echte les chemie. Een verslagje van hun belevenissen:

Er is zoveel te ontdekken

‘De afgelopen jaren merk ik dat natuurkundige, biologische of scheikundige onderwerpen zelden inzichtelijk, tastbaar, worden gemaakt. Dat is heel jammer want door te doen en de goede onderzoeksvragen te stellen ontdekken en leren kinderen veel meer. Zelf heb ik het eerst HLO gevolgd en daarna de PABO dus het gemis aan dit onderwijs gaat mij zeer aan het hart. Er is zo veel te ontdekken in de wereld om je heen!’

Ze was spreekbeurten over ‘mijn cavia’ beu

‘Mijn dochter zit in groep 8 en was de spreekbeurten over “mijn cavia” behoorlijk beu. Zelf doet ze al jaren heel graag proefjes thuis. Deze vinden we onder andere op jullie website. De spreekbeurt was voor mijn dochter dus een uitgelezen moment om de klas aan het experimenteren te zetten. De juf was direct enthousiast en gaf haar de vrije hand. We zijn gaan speuren op jullie website en kwamen jullie database tegen waarbij je materialen kon bestellen. Super! Goede gedegen informatie waarbij de valkuilen goed aangeven worden. Ook de proevenwaaiers en de aankleedmaterialen (ballonnen, linten, tafelkleed, posters) heel erg fijn allemaal. We hebben de materialen besteld en zijn aan de slag gegaan.’

Een huis vol tulpen en filtreerpapiertjes

‘Ze heeft een paar chromatografieproefjes uitgezocht en zich de achtergrondinformatie eigen gemaakt. De benodigde materialen verzorgd, het lesverloop in kaart gebracht en de werkbladen met de onderzoeksvragen gemaakt. Een hele klus waar ze zich vol overgave op heeft gestort. Vooral het optimaliseren van de proefjes was zeer leerzaam en leuk. Het hele huis stond vol met potten tulpen met verschillende kleurstoffen. Potten met verschillende soorten filtreerpapiertjes met viltstiftstippen en verschillende loopvloeistoffen.

De leerlingen waren verwonderd

‘Op de dag zelf was ze zeer zenuwachtig; een les geven is toch anders dan een doorsnee spreekbeurt. Ik ben meegegaan voor de begeleiding van de groepjes. Ze zit in een klas van 25 kinderen, die in groepjes van twee zouden werken. De les ging geweldig! De kinderen waren zeer enthousiast en serieus aan het werk. Het leuke was dat ze zichzelf niet alleen verwonderden over wat er gebeurde maar ook nieuwe onderzoeksvragen stelden.’

Meer scheikundeonderwijs in de toekomst

‘De juf was zeer enthousiast en heeft zich voorgenomen om meer proefjes te gaan doen. De spreekbeurt en het voorlichtingsmateriaal is besproken onder de leraren. Ik hoop dan ook dat er in de toekomst meer aan scheikunde onderwijs wordt gedaan.’

‘En het cijfer? Een dikke 10!!

Missie geslaagd.’