Onderzoekend en ontwerpend leren. Wat is het verschil?

Onderzoekend en ontwerpend leren worden vaak samen genoemd, maar soms ook benaderd als twee verschillende manieren. Is er verschil tussen onderzoekend en ontwerpend leren? En wat is dat verschil dan precies?

Kort door de bocht: door onderzoek te doen vergroten we onze kennis en ontwerpen leidt tot het ontwikkelen van nieuwe producten.

Maar let wel, soms moet je nieuwe producten/opstellingen/meetapparatuur ontwerpen om je onderzoek te kunnen doen en andersom is onderzoek doen naar materialen  een onderdeel van nieuwe producten ontwerpen.

Onderzoeken en ontwerpen in het basisonderwijs

Op de basisschool zijn onderzoeken en ontwerpen niet zo zeer doelen op zich, maar manieren om een nieuwsgierige en wetenschappelijke houding bij kinderen te stimuleren. Het spoort kinderen aan om op een actieve manier te leren door zelf als onderzoeker of ontwerper aan de slag te gaan.

Hierbij kun je een onderscheid maken tussen onderzoeken en ontwerpen:

Onderzoeken Ontwerpen
De behoefte om iets te weten

De kernvraag bij onderzoeken is ‘Hoe zit dit?’

Kinderen vergroten hun kennis door het doen van onderzoek

De behoefte om iets te maken of te verbeteren

De kernvraag bij ontwerpen is ‘Hoe maak ik dit (beter)?’

Kinderen bedenken en maken een product

*Bovenstaande afbeelding is een bewerking van dit schema van SLO | Wetenschap en Technologie.