Menu

Workshop pabostudenten Ede

21-03-2014 Op 6 maart gaf Winnie een workshop over onderzoekend leren met chemie aan pabostudenten van de Christelijke Hogeschool Ede. Vanaf 2020 is elke basisschool verplicht om structureel aandacht te geven aan Wetenschap en Technologie (W&T). We geven workshops om professionals in het basisonderwijs handvatten te geven hoe W&T en specifiek chemie te integreren in het lesprogramma.

Introductie

Pabostudenten van de Christelijke Hogeschool Ede staken de handen uit de mouwen tijdens de workshop ‘Onderzoekend leren met chemie’. De workshop begon met een demonstratie. Hoe kan het dat een ballon opblaast met behulp van bakpoeder en azijn? Daarna volgde een introductie over Stichting C3 en onderzoekend leren.

De deelnemers bekeken filmpjes van een voorbeeldles onderzoekend leren. Ze zagen hoe leerlingen experimenteerden met het zelf maken van bellenblaas. De les was opgebouwd aan de hand van de stappen van onderzoekend leren: introductie, verkennen, opzetten onderzoek, uitvoeren onderzoek, concluderen, presenteren en tot slot verdiepen/verbreden.

Verkennen

De workshop was ook opgebouwd met de stappen van onderzoekend leren. Na de introductie volgde dus het verkennen. De deelnemers maakten een keuze uit zes proeven van Expedition Chemistry. Ze hadden de keus uitGroeiende ballenBallonnetje oplatenBruisende ballenBruisraket,Ballonraket en Dansende rozijnen. In tweetallen kozen ze één proef uit die ze uitvoerden, bespraken en waarbij ze eventuele vragen op een post-it schreven. Deze vragen vormden de basis voor hun eigen vervolg onderzoek.

Opzetten en uitvoeren onderzoek, concluderen, presenteren

Met behulp van een werkblad zetten de studenten hun onderzoek op. Eén koppel had de proef Ballonraket uitgekozen. Hierbij bind je een opgeblazen ballon met plakband vast aan een rietje om een strak gespannen touwtje. Als de ballon leegloopt, beweegt deze zich voort langs het touwtje. Het koppel wilde graag weten hoeveel kilometer per uur de ballon ging en zette een onderzoek op. Ze kozen daarvoor een vaste afstand (vijf meter) en legden de tijd die de ballon over de vijf meter deed vast met een stopwatch. Dit herhaalden ze een paar keer om zo de gemiddelde snelheid te kunnen bepalen.

Een ander koppel koos voor de proef Bruisraket. Hierbij bouw je je eigen raket die je met water en een bruistablet de lucht inschiet. Het koppel wilde graag weten of de verhouding water:bruistablet effect had op hoe hoog de raket de lucht in schoot.

Alle deelnemers deelden hun resultaten en ervaringen met de groep.

Verdiepen/verbreden

Tijdens deze stap van onderzoekend leren kun je met je leerlingen de diepte in. Wat wil je nog meer weten of kun je nog meer onderzoeken? In de workshop werd voornamelijk besproken hoe je onderzoekend leren in je les kunt inzetten. De deelnemers kozen een proef uit de proevenwaaier Bol vol science en maakten een opzet om hiermee een les onderzoekend leren met chemie vorm te geven.

Positieve reacties

De pabostudenten beoordeelden de workshop gemiddeld met een 7,9. Iedereen ging met voldoende handvatten naar huis om zelf een les onderzoekend leren te geven. Enkele reacties: ‘onderzoekend leren met chemie is makkelijker dan je denkt,’ ‘de workshop heeft veel bruikbare ideeën opgeleverd waar ik direct mee aan de slag kan,’ ‘veel inspirerende voorbeelden en proeven’ en ‘de materialen waren laagdrempelig en uitdagend’.

Ook geïnteresseerd in een workshop?

Stichting C3 geeft workshops over onderzoekend leren met chemie aan professionals in het basisonderwijs. De workshops duren zo’n 1,5 tot 2 uur en geven we op locatie. De kosten zijn afhankelijk van de groepsgrootte.

Voor meer informatie neem contact op met Winnie Meijer, projectleider basisonderwijs.