Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Scheikundeles op een basisschool
Door Johan Broens
Aan twee klassen respectievelijk uit groep 8 en 7 (beide groepen met 18 leerlingen) van de basisschool (OBS Theun de Vriesskoale) in Veenwouden heb ik een les in scheikunde gegeven op 20 september en 4 oktober 2019. Beide lessen namen zo’n anderhalf uur in beslag.
Programma
Voorbereiding en lesintroductie.
C3 had mij het gratis bellenblaasexperiment toegestuurd, dat ik na afloop van de les heb laten uitdelen. Ik had, samen met wat ik aan materiaal al thuis had en wat ik geleend had van een middelbare school in het dorp, wat glaswerk en andere spullen op een met zeil afgedekte tafel voor me uitgestald. Denk aan zaken als reageerbuisrekje + reageerbuisjes, erlenmeyer, mortier + stamper, spatel en een spuitfles.
Bijvoorbeeld: Wat is de nuttige functie van de vorm van de erlenmeyer?
Wel genoemd: De brandbaarheid van H2 en dat het daarom niet meer in ballonnen mag.
Gekoppeld aan een anekdote hoe ik als 10-jarige jongen op de kermis had meegemaakt dat een man met een sigaar in de mond een ballon kocht van een koopman. De sigaar liet de gekochte ballon ontploffen en daarbij ook alle andere ballonnen van de koopman. Waarna van beide mannen het haar in brand stond.
Dat weer gekoppeld aan de veiligheid op het laboratorium waar dames met lang haar toch altijd van dat haar een paardenstaart moeten maken bij het werken.
En verteld dat duikers niet met zuivere zuurstof werken, omdat dat ongezond is. Dus dat de 4/5 deel (80%) stikstof in lucht een nuttige functie heeft.
Om daarna te gaan naar een volgend blanco digitaal scherm.
Bij natuurkunde ingegaan op het begrip energie. (Warmte, elektriciteit, licht, … ,… )
Vervolgens op scheikunde doorgegaan en er een en ander over verteld.
Waarbij analyse en synthese genoemd en uitgelegd, en verteld welke beroepen en industrieën eraan gekoppeld zijn.