9 december 2020

Doet jouw school al mee aan ‘Wij zijn chemie’? Om jongeren binnen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs de kans te geven om kennis te maken met de wondere wereld van chemie organiseren de Koninklijke Vereniging van de Chemische Industrie (VNCI) en C3 deze digitale campagne. ‘Wij zijn chemie’ verzorgt bijvoorbeeld een digitaal gastcollege of een practicum. Een unieke manier om de praktijk uit het bedrijfsleven in de les te krijgen. De campagne vindt plaats in het schooljaar 2020/2021 en er zijn geen kosten aan verbonden.

“Het geeft context aan het vak dat mijn mbo-studenten leren en het helpt ze ook om in te zien wat voor soort banen er nu allemaal zijn.”

Bas van Rijen van het Summa College over ‘Wij zijn chemie’
Bas is een van de eerste docenten die zich inschrijft voor ‘Wij zijn chemie’. Hij is docent Chemie en loopbaanbegeleider op het Summa College, dat bestaat uit 26 scholen voor middelbaar beroepsonderwijs. Inmiddels hebben zijn studenten meegedaan aan de digitale klas van chemiebedrijf DOW en heeft hij de contacten gelegd voor het aanbod van Van Wijhe Verf en Niacet. Superleuk dat hij zijn ervaring met de campagne hier wil delen.

Context en beroepenoriëntatie
Bas vindt het belangrijk dat zijn studenten veelvuldig in aanraking komen met bedrijven binnen de chemie. Nu het in coronatijd lastig is om excursies te organiseren, ziet hij in de digitale campagne een goed alternatief. Vooral omdat het bestaat uit verschillende activiteiten en opdrachten waardoor zijn studenten in aanraking komen met verschillende chemische sectoren. Bas: “Wanneer studenten bij ons binnenkomen vanuit het voortgezet onderwijs hebben ze vaak nog geen beeld waar ze allemaal stage kunnen gaan lopen of later kunnen gaan werken. De chemische tak is zo ontzettend breed dat dit ook logisch is. Om studenten enthousiast te maken voor een baan in de chemie vind ik dit soort activiteiten belangrijk. Het geeft context aan het vak dat ze leren en het helpt ze ook om in te zien wat voor soort banen er nu allemaal zijn.”

Volgens Bas verstevigt de campagne de connectie tussen bedrijfswereld, beroepsopleiding en het voortgezet onderwijs. Hij ziet ook voor zich dat zijn studenten daarbij zelf een rol kunnen spelen. Bedrijven die bijvoorbeeld een gastles geven aan middelbare scholieren doen dit dan samen met studenten die vertellen over hun opleiding. Bas: “Goed gemotiveerde studenten aan de start van een opleiding is fijn voor de student, de school en later ook het bedrijf waar hij of zij komt te werken.”

Seminar DOW
Hoe hebben Bas en zijn studenten de activiteit van chemiebedrijf DOW ervaren? “DOW organiseerde een online webinar”, blikt de docent Chemie terug, “waarin medewerkers over hun werk vertelden. Zo kwamen een procesoperator, een elektrotechnicus en een chemisch analist aan het woord. DOW heeft dus juist een heel breed opleidingsperspectief laten zien. Dat je dus met veel technische opleidingen kan komen te werken op een chemische fabriek. Ze hebben dit afwisselend en interactief gehouden door presentatievormen af te wisselen met een quiz. Na afloop konden we vragen stellen.

Achteraf gezien had ik mijn studenten voorbereidend werk moeten laten doen over wat voor bedrijf DOW is en wat de mogelijkheden daar zijn. Dat is een tip voor andere scholen. Bij DOW ligt het accent op de chemische procesindustrie en nu hadden mijn studenten mogelijk ook iets microbiologisch verwacht. Neemt niet weg dat ze een goed beeld hebben gekregen over de groeimogelijkheden in een groot bedrijf als DOW.”

De bedoeling is dat het activiteitenaanbod na de kerstvakantie verder wordt aangevuld. Heeft Bas nog tips voor bedrijven die bezig zijn om iets te ontwikkelen? Bas: “Schroom niet om in te stappen, vaak zijn er enthousiaste docenten bereid om mee te denken over de opdracht. Doordat praktijklessen en excursies in coronatijd lastiger zijn, komt de chemie minder tot zijn recht. Leerlingen denken niet zo snel: “Oh laat ik daar gaan werken”. Als sector moeten we zelf op de leerling afstappen.”

Doe mee aan ‘Wij zijn chemie’!
Wil jij ook een chemiebedrijf online in je klas? Hou het aanbod in de gaten en meld jouw klassen aan. Bas vertelt waarom dit een goed idee is: “Zelf ben ik docent op het mbo, maar je kunt met een paar stappen de opdracht aanpassen voor elk niveau van je leerlingen op het voortgezet onderwijs of het mbo. Ook maak je chemie of scheikunde door de opdrachten een stuk minder abstract. Ze proeven als het ware de context. We hebben als docenten vaak volop ideeën maar niet altijd de tijd om iets uit te werken. Deze campagne kan een goede kapstok zijn. Het is bovendien erg breed, van praktische opdrachten tot het volgen van webinars.”

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden