13 mei 2025

Waarom de EOES een geweldige kans is voor jouw leerlingen!

De European Olympiad of Experimental Science (EOES) biedt een unieke kans aan havo- en vwo-leerlingen om kennis te maken met een professioneel laboratorium, samen te werken en andere jongeren te ontmoeten. Uit recente reacties van docenten blijkt dat de EOES een waardevolle ervaring is voor zowel leerlingen als scholen. Maar wat maakt deelname zo bijzonder? We vroegen het aan de deelnemende docenten. Zij gaven belangrijke redenen waarom je als docent zou moeten overwegen om met je leerlingen mee te doen!

Ignatius, Martijn Steenbakkers: “Het kost docenten nauwelijks werk, dus daar hoef je het niet voor te laten, en de leerlingen zijn enthousiast.”

1. Uitdaging

Voor de meeste leerlingen is de EOES een kans om hun kennis en inzicht in de exacte vakken te versterken. Alle ondervraagde docenten gaven aan dat de uitdaging in biologie, natuurkunde en scheikunde voor hun leerlingen de belangrijkste motivatie was om deel te nemen. De wedstrijden bieden niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische toepassing in een laboratorium, wat voor veel leerlingen een unieke ervaring is.

2. Nieuwe vaardigheden en inzichten

Deelname is niet alleen een kans om kennis op te doen, maar ook om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Docenten gaven aan dat hun leerlingen vooral veel leerden over:

  • Probleemoplossend denken (71%)

  • Samenwerken (57%)

  • Praktische onderzoeksvaardigheden (79%)

Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk als ze straks gaan studeren, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Docent: “Het is gewoon een ontzettend positieve en leerzame ervaring te merken dat alles in elkaar grijpt.”

3. Mooie ervaring

De EOES biedt meer dan alleen wetenschappelijke uitdagingen; het is ook een leuke ervaring. 93% van de docenten gaf aan dat ze hun leerlingen uitdagende labervaringen wilden bieden. Het wedstrijdelement en de kans om met nieuwe mensen te werken, zorgen voor een motiverende sfeer die leerlingen bijblijft. Bovendien sluit de EOES goed aan bij het lesprogramma van veel docenten, en horen we dat ze trots zijn op hun status als “olympiade-school”.

4. Oriëntatie op vervolgopleiding

De EOES biedt leerlingen de kans om zich te oriënteren op hun toekomst. De voorrondes worden georganiseerd door universiteiten en hogescholen door het hele land. Zo krijgen zij de gelegenheid om de sfeer en mogelijkheden binnen verschillende onderwijsinstellingen te ontdekken.

5. Reisafstand en data voorrondes

Docenten kiezen vaak voor een voorronde die goed bereikbaar is, en 86% van de docenten gaf aan dat reisafstand een belangrijke factor is. Daarnaast speelt het moment van de voorronde een rol in de keuze om deel te nemen. De meeste scholen nemen elk jaar deel (64% heeft vier keer of vaker meegedaan), wat aantoont dat de EOES goed aansluit bij de onderwijsbehoeften van leerlingen.

6. Waarom andere docenten moeten meedoen

100% van de docenten raadt deelname aan de EOES aan, wat duidelijk maakt dat de scholen de voordelen zien. Het is een kans om leerlingen te inspireren, wetenschappelijke interesse te stimuleren en waardevolle ervaringen buiten de klas te bieden.

Conclusie

De EOES is een verrijkende competitie. Deelname biedt leerlingen een kans om zichzelf te ontwikkelen, nieuwe vaardigheden te leren en plezier te hebben met leeftijdsgenoten. Veel scholen doen al mee en raden het anderen van harte aan, dus waarom niet ook jouw leerlingen deze ervaring bieden?

Ontvang een melding

Aanmelden voor de editie 2025/2026 kan na de zomervakantie. Schrijf je onder het filmpje in voor een persoonlijke notificatie wanneer de inschrijving opent.

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten en inschrijving van de EOES? Schrijf je dan hieronder in.

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden