In dit practicum richten leerlingen zich voornamelijk op het verwerken en analyseren van meetgegevens om hieruit een onderbouwde conclusie te trekken. Ze voeren zelf geen metingen uit, maar werken met een set vooraf verzamelde gegevens. Om het practicum goed te kunnen begrijpen en interpreteren, worden alle stappen van het experiment wel volledig met hen gedeeld.

Overzicht experiment

Niveau/jaarlaag 5/6 vwo
Tijd 60 minuten
Aantal lessen 1 les
Groepsvorming Tweetallen
Type practicum Begripspracticum
EOES Voorronde 21-22
Eindproduct Ingevuld antwoordblad
Leerdoelen
De leerling werkt aan verschillende onderzoeksvaardigheden:

  • De leerling kan gekregen gegevens in een tabel en grafiek zetten
  • De leerling kan uit een eigen gemaakte grafiek een lineaire vergelijking opstellen
  • De leerling kan aan de hand van een eigen gemaakte grafiek conclusies trekken over het KMC.

Voorkennis:

De leerling heeft voorkennis nodig over de volgende begrippen: (a)polair, hydrofiel en hydrofoob.

Vooraf klaar zetten
Per groepje van twee leerlingen:

  • Grafiekpapier
  • Leerling voorschrift.

Geïnteresseerd in dit experiment? Download dan het volledige lesmateriaal voor handige uitleg en kant-en-klare werkbladen om direct in de klas te gebruiken.

Meer

Vak: Scheikunde
Niveau: vwo
Tijd: 60 minuten
Thema's: Chemische analyse
 

Om deze materialen te kunnen downloaden moet je een docent of TOA zijn en een docentenaccount hebben of aanmaken.

Inloggen

 
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden