In dit practicum onderzoeken leerlingen de productie van glucose in planten. Met behulp van Fehling’s reagens tonen ze de aanwezigheid van glucose aan, die ontstaat door de afbraak van zetmeel door het enzym amylase. De leerlingen voeren verschillende experimenten uit, waarbij ze zelf waarnemingen doen en conclusies trekken. Zo testen ze onder andere de ideale temperatuur voor de werking van amylase, bestuderen ze de verschillende kiemfasen en achterhalen ze in welk deel van de kiemplant het enzym aanwezig is.

Overzicht experiment

Niveau/jaarlaag 4 havo, 4 vwo
Tijd 150 minuten
Aantal lessen 3 lessen
Groepsvorming Tweetallen
Type practicum Begripspracticum
EOES Voorronde 21-22
Eindproduct (Formatieve) opgaven
Leerdoelen
  • De leerling kan beschrijven wat de functie van het enzym amylase is.
  • De leerling kan benoemen wat het Fehlings reagens aantoont.
  • De leerling kan waarnemingen (foto’s ) analyseren en hier conclusies uit trekken
Vooraf klaar zetten
Wanneer ervoor wordt gekozen dat het practicum niet wordt uitgevoerd en er wordt gewerkt met de gefotografeerde waarnemingen, hoeft er niet iets klaar gezet te worden

Wordt het practicum wel uitgevoerd en wordt er met eigen waarnemingen gewerkt moet het volgende klaar gezet worden:

Per klas:

–           Warm waterbad

–           Vijzel

Per tweetal

–           25 kiemplantjes/korrels per leerling

–           Fles demiwater

–           Druppelflesje Fehlings reagens

–           Diverse reageerbuisjes/testbuizen

–           Cuvetten

–           Pipet.

Geïnteresseerd in dit experiment? Download dan het volledige lesmateriaal voor handige uitleg en kant-en-klare werkbladen om direct in de klas te gebruiken.

Meer

 

Om deze materialen te kunnen downloaden moet je een docent of TOA zijn en een docentenaccount hebben of aanmaken.

Inloggen

 
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden