Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Dit practicum is ontwikkeld door: 
In dit practicum richten leerlingen zich voornamelijk op het verwerken en analyseren van meetgegevens om hieruit een onderbouwde conclusie te trekken. Ze voeren zelf geen metingen uit, maar werken met een set vooraf verzamelde gegevens. Om het practicum goed te kunnen begrijpen en interpreteren, worden alle stappen van het experiment wel volledig met hen gedeeld.
Dit practicum was onderdeel van de voorronde van de EOES in 2021-2022. Ga naar EOES voor meer informatie.
| Niveau en jaarlaag | Vwo 5, Vwo 6 | |
| Tijd | 60 minuten | |
| Aantal lessen | 1 les | |
| Groepsvorm | Tweetallen | |
| Type practicum | Begripspracticum | |
| Eindproduct | Ingevuld antwoordblad | |
De leerling werkt aan verschillende onderzoeksvaardigheden:
Voorkennis:
De leerling heeft voorkennis nodig over de volgende begrippen: (a)polair, hydrofiel en hydrofoob.
Download met de knoppen de uitgebreide docentenhandleiding en de werkbladen voor leerlingen. De docentenhandleiding is alleen te downloaden wanneer er is ingelogd.

Studiekeuze
Vonden je leerlingen dit practicum leuk? Wijs ze op verschillende chemie studies!

Uitlegfilmpje
Moeite met het verschil tussen polair en apolair? Bekijk het uitlegfilmpje!

Beroepenvideo
Vonden je leerlingen het leuk om onderzoek te doen? Laat ze de beroepenvideo zien!
Uiteraard is door C3 veel zorg aan dit practicum besteed. Centrum JongerenCommunicatie Chemie aanvaardt echter geen aansprakelijkheid voor schade die eventueel is ontstaan bij het uitvoeren van dit practicum
Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.