In dit experiment gaan leerlingen drie onbekende vloeistoffen identificeren. Het experiment is verdeeld in twee opdrachten. In de eerste opdracht bedenken de leerlingen zelf een methode om vast te stellen welke vloeistof malthose-, glucose- of zetmeeloplossing is. Dit stimuleert zelfstandig nadenken en voorkomt dat alles van tevoren wordt voorgekauwd.

Na het inleveren van opdracht 1 ontvangen de leerlingen opdracht 2, waarin ze een vooraf opgestelde methode daadwerkelijk gaan uitvoeren.

Bij dit experiment is aanvullende theorie over osmose toegevoegd. Deze achtergrondinformatie biedt de leerlingen de basiskennis die nodig is om een verantwoorde methode te ontwikkelen en het experiment succesvol uit te voeren.

Overzicht experiment

Niveau/jaarlaag 5 vwo
Tijd 100 minuten
Aantal lessen 2 lessen
Groepsvorming Tweetallen
Type practicum Onderzoekspracticum
EOES Voorronde 18-19
Eindproduct Methode sectie en resultaten sectie uit een verslag
Leerdoelen
  • De leerlingen kan zelf een methode opstellen waarbij stoffen worden geïdentificeerd.
  • De leerling kan werken met diverse indicatoren
  • De leerling kan een preparaat maken
  • De leerling kan een microscoop gebruiken
Vooraf klaar zetten
Voor opdracht 2, per tweetal:

  • ~5 mL per gekozen oplossing (3x dus)
  • Lichtmicroscoop (kan ook gedeeld worden)
  • 4 preparaatglaasjes
  • 4 dekglaasjes
  • Pincet
  • Mesje
  • ~3 plastic pipetten or vergelijkbaar
  • Stukje rode ui

Geïnteresseerd in dit experiment? Download dan het volledige lesmateriaal voor handige uitleg en kant-en-klare werkbladen om direct in de klas te gebruiken.

Meer

 

Om deze materialen te kunnen downloaden moet je een docent of TOA zijn en een docentenaccount hebben of aanmaken.

Inloggen

 
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden