Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Vrouwen in STEM
Op donderdag 11 februari vieren we de Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap. Een belangrijke dag om bij stil te staan en vrouwen een podium te geven. Genderstereotypen hebben namelijk een grote invloed op de latere studie- en beroepskeuzes van kinderen, en leiden er bijvoorbeeld toe dat veel meisjes al op jonge leeftijd geloven dat een toekomst in bèta/techniek niet voor hen is. Dit bevestigt onderzoek van VHTO.
Rolmodellen
Uit onderzoek van psycholoog Andrei Cimpian naar genderstereotypen blijkt zelfs dat meisjes op jonge leeftijd al zodanig beïnvloed worden door heersende stereotypen dat ze hun seksegenoten veel minder vaak aanduiden als slim. Onderzoeksresultaten laten steeds weer zien dat kinderen in de ontwikkeling van hun denken en hun zelfbewustzijn sterk beïnvloed worden door verhalen en stereotypen. Verontrustend zijn dan cijfers over bijvoorbeeld familiefilms. Filmpersonages in een STEM-loopbaan zijn voor 83,8 % mannelijk.
Het in vroegtijdig in contact brengen met vrouwelijke professionals met een bèta/technisch beroep is volgens VHTO een eyeopener voor jonge meisjes en een effectieve manier om genderstereotype associaties te verminderen en stereotiepe denkbeelden te doorbreken. Of zoals actrice Geena Davis al zei: “If she can see it, she can be it”.
Gezamenlijk hebben we een verantwoordelijkheid om inspirerende vrouwelijke rolmodellen voor het voetlicht te brengen. Ook ouders en leraren. Wat bieden KNCV, VNCI, C3 en hun relaties? Bekijk hieronder de initiatieven.
Women in Chemistry Breakfast Show
Op 11 februari start onze partner de Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Industrie (VNCI) de Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap met een ontbijtshow. Het ontbijt is speciaal bedoeld voor vrouwelijke chemici die zich als ambassadeur willen inzetten voor de campagne Women in Chemistry.
Voor directeur Manon Bloemer van de VNCI is de positie van vrouwen binnen de chemiesector een speerpunt binnen haar beleid: “Het aandeel vrouwen is 30% hoger dan 20 jaar geleden, maar het is niet genoeg.” Daarbij constateert ze dat vrouwen in ploegendiensten, op de vloer, helemaal zeldzaam zijn. Een vaststelling die aansluit bij de zeer beperkte instroom van meisjes binnen de mbo-opleidingen voor procesoperator, onderhoudsmonteur en kwaliteitsmedewerker.
Vrouwelijke chemici geven gastlessen
Meer vrouwen in de chemie! Dat is het doel van Women in chemistry. Van de 88.000 banen in de chemie wordt minder dan 20% vervuld door vrouwen. Dat zien deze vrouwen graag anders.
Via de campagne Women in Chemistry geeft de VNCI vrouwelijke ambassadeurs uit de chemie een podium waar ze met veel trots vertellen over hun werk. Ze proberen hiermee zoveel mogelijk jonge meiden te motiveren om te kiezen voor een carrière in de chemie in een tijd van grote maatschappelijke uitdagingen. Wil jij dat een van de ambassadeurs een online gastles komt verzorgen in jouw klas? Neem dan contact op met Vicky Hendriks van de VNCI.
Sisters in science bieden hulp
Lotte Schreuders (links), Mimi den Uijl en Noor Abdulhussain (rechts) zijn sisters in science en willen laten zien dat het klassieke beeld van een chemicus niet meer klopt met de werkelijkheid. Alleen maar jongens? Natuurlijk niet! Alleen maar studiebollen? Hoezo?!
Met hun Instagramaccount willen de sisters in science scholieren bereiken en enthousiasmeren voor het werkveld. Om gelijke kansen in het onderwijs te bevorderen, zijn ze sinds kort ook ambassadeurs voor vraagbaakscheikunde.nl. Ze roepen alle scholieren op hun lastige vragen over scheikunde hier te stellen: “Voor de vraagbaak gaan wij vragen van scholieren beantwoorden met behulp van multimedia! Misschien gaan wij hem dan zelfs behandelen in een filmpje en vertellen we ook nog eens hoe je dit terugziet in de chemische wereld!
Eye-openers in de les
Eye-openers is een initiatief van de KNCV. Het betreft een online podium voor veelbelovende jonge wetenschappers. Zij leggen in één minuut uit wat hen bezighoudt, wat ze daarin fascineert en waarnaar ze op zoek zijn. Korte clipjes ook van vrouwelijke toppers die leuk zijn om te gebruiken bij een scheikundeles. Bekijk de les die wij ontwikkelden rondom het clipje over lijm van Marleen Kamperman, professor aan de Rijksuniversiteit Groningen. Iets voor jouw klas?
Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.