13 mei 2025

Waarom de EOES een geweldige kans is voor jouw leerlingen!

De European Olympiad of Experimental Science (EOES) biedt een unieke kans aan havo- en vwo-leerlingen om kennis te maken met een professioneel laboratorium, samen te werken en andere jongeren te ontmoeten. Uit recente reacties van docenten blijkt dat de EOES een waardevolle ervaring is voor zowel leerlingen als scholen. Maar wat maakt deelname zo bijzonder? We vroegen de deelnemende docenten naar hun ervaring. Zij gaven belangrijke redenen waarom je als docent zou moeten overwegen om met je leerlingen mee te doen!

1. Uitdaging

Voor de meeste leerlingen is de EOES een kans om zich uit te dagen in de exacte vakken. 100% van de ondervraagde docenten gaf aan dat de uitdaging in biologie, natuurkunde en scheikunde voor hun leerlingen de belangrijkste motivatie was om deel te nemen. De wedstrijden bieden niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische toepassing in een laboratorium, wat voor veel leerlingen een unieke ervaring is.

2. Nieuwe vaardigheden en inzichten

Deelname is niet alleen een kans om kennis op te doen, maar ook om waardevolle vaardigheden te ontwikkelen. Docenten gaven aan dat hun leerlingen vooral veel leerden over:

  • Probleemoplossend denken (71%)

  • Samenwerken (57%)

  • Praktische onderzoeksvaardigheden (79%)

Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk als ze straks gaan studeren, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling.

3. Leuke ervaring

De EOES biedt meer dan alleen wetenschappelijke uitdagingen; het is ook een leuke ervaring. 93% van de docenten gaf aan dat hun leerlingen het plezier in de deelname erg waardeerden. Het wedstrijdelement en de kans om met nieuwe mensen te werken, zorgen voor een motiverende sfeer die leerlingen bijblijft.

4. Oriëntatie op vervolgopleiding

De EOES biedt leerlingen de kans om zich te oriënteren op hun toekomst. De voorrondes worden georganiseerd door universiteiten en hogescholen door het hele land. Dit biedt leerlingen een kans om de sfeer en mogelijkheden binnen verschillende onderwijsinstellingen te ontdekken.

5. Reisafstand en data voorrondes

Docenten kiezen vaak voor een voorronde die goed bereikbaar is, en 86% van de docenten gaf aan dat reisafstand een belangrijke factor is. Daarnaast speelt het moment van de voorronde een rol in de keuze om deel te nemen. De meeste scholen nemen elk jaar deel (64% heeft vier keer of vaker meegedaan), wat aantoont dat de EOES goed aansluit bij de onderwijsbehoeften van leerlingen.

6. Positieve ervaringen

Wat motiveerde docenten om hun leerlingen op te geven voor de EOES? De meerderheid wilde hun leerlingen uitdagende labervaringen bieden (93%). Bovendien sluit de EOES goed aan bij het lesprogramma van veel docenten, en horen we dat ze trots zijn op hun status als “olympiade-school.”

7. Waarom andere docenten moeten meedoen

Met 100% van de docenten die aanraden om mee te doen aan de EOES, is het duidelijk dat de meeste scholen de voordelen van deelname inzien. Het is een kans om leerlingen te inspireren, wetenschappelijke interesse te stimuleren en waardevolle ervaringen buiten de klas te bieden.

Conclusie

De EOES is een waardevolle competitie en biedt een leerlingen een kans om zichzelf te ontwikkelen, nieuwe vaardigheden te leren en plezier te hebben met leeftijdsgenoten. Veel scholen doen al mee en raden het anderen aan, dus waarom niet ook jouw leerlingen deze ervaring bieden?

Aanmelden voor de editie 2025/2026 kan na de zomervakantie. Schrijf je hier in voor een notificatie wanneer de inschrijving opent.

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten en inschrijving van de EOES? Schrijf je dan hieronder in.

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden