Koken en bakken zijn processen waarbij chemie een rol speelt. Immers, zodra je ingrediënten gaat verhitten of bevriezen, vinden er moleculaire wijzigingen of chemische reacties plaats. En bij de kleinste verandering in de samenstelling van de ingrediënten krijg je al moleculaire wijzigingen waardoor een nieuw product ontstaat met andere eigenschappen zoals kleur of geur. Door het cupcake-experiment te doen, ervaren kinderen wat voor invloed ingrediënten en verschillende stappen in het bakproces hebben.

Doelgroep                                  Groep 5 t/m 8

Duur van de les                        60 – 90 minuten

Concepten en contexten       Eten, koken, bakken, observeren, onderzoek doen

Leerdoelen                                 Kinderen leren observeren, samenwerken, concluderen en rapporteren

Kinderen gaan bij het ultieme cupcake-experiment aan de slag als een echte (voedings)wetenschapper. Wat gebeurt er als je gaat variëren op het recept? Kun je dat verklaren? Ze gebruiken hun zintuigen bij het onderzoeken van de resultaten en ontdekken meer over de chemie van bakken.

Download de lesbrief over het ultieme cupcake-experiment en breng wetenschappelijk onderzoek de klas in.

     

Meer weten?

Met je klas aan de slag met het thema bakken?

Bestel gratis labkaarten zodat elk kind zijn of haar eigen ontdekkingen kan noteren als een echte onderzoeker.

C3 bedankt deze organisaties voor het mede mogelijk maken van de labkaart. Hartelijk bedankt!