Dit practicum is ontwikkeld door in opdracht van

In dit experiment gaan leerlingen drie onbekende vloeistoffen identificeren. Het experiment is verdeeld in twee opdrachten. In de eerste opdracht bedenken de leerlingen zelf een methode om vast te stellen welke vloeistof malthose-, glucose- of zetmeeloplossing is. Dit stimuleert zelfstandig nadenken en voorkomt dat alles van tevoren wordt voorgekauwd
Na het inleveren van opdracht 1 ontvangen de leerlingen opdracht 2, waarin ze een vooraf opgestelde methode daadwerkelijk gaan uitvoeren.
Bij dit experiment is aanvullende theorie over osmose toegevoegd. Deze achtergrondinformatie biedt de leerlingen de basiskennis die nodig is om een verantwoorde methode te ontwikkelen en het experiment succesvol uit te voeren.

Dit practicum was onderdeel van de voorronde van de EOES in 2018-2019. Voor meer informatie over de EOES, ga naar EOES.

Overzicht experiment

Niveau en jaarlaag Vwo 5
Tijd 100 minuten
Aantal lessen 2 lessen
Groepsvorm Tweetallen
Type practicum Onderzoekspracticum
Eindproduct Methodesectie en resultatensectie uit een verslag

Leerdoelen

  • De leerlingen kan zelf een methode opstellen waarbij stoffen worden geïdentificeerd.
  • De leerling kan werken met diverse indicatoren.
  • De leerling kan een preparaat maken.
  • De leerling kan een microscoop gebruiken.

Benodigdheden per groepje

Voor opdracht 2:

  • ~5 mL per gekozen oplossing (3x dus)
  • Lichtmicroscoop (kan ook gedeeld worden)
  • 4 preparaatglaasjes
  • 4 dekglaasjes
  • Pincet
  • Mesje
  • ~3 plastic pipetten of vergelijkbaar
  • Stukje rode ui

Veiligheidsmaatregelen

  • Dit practicum moet worden uitgevoerd in een geschikte practicumruimte onder toezicht van een docent of toa.
  • Er moet een labjas en veiligheidsbril worden gedragen. Sieraden moeten uit worden gedaan en lange haren moeten in een staart.

Handleiding en werkbladen

Download met de knoppen de uitgebreide docentenhandleiding en de werkbladen voor leerlingen. De docentenhandleiding is alleen te downloaden wanneer er is ingelogd.

Meer

Beroepenvideo

Biomedisch wetenschapper

Vinden leerlingen het leuk om hun eigen onderzoek uit te voeren? Laat een dag van een biomedisch wetenschapper zien.

Hulp bij leren

Examens oefenen

Oefen met eindexamens biologie van vorige jaren.

 
Leerlinghandleiding - PDF Leerlinghandleiding - Word

Om deze materialen te kunnen downloaden moet je een docent of TOA zijn en een docentenaccount hebben of aanmaken.

Inloggen

 

Uiteraard is door C3 veel zorg aan dit practicum besteed. Centrum JongerenCommunicatie Chemie aanvaardt echter geen aansprakelijkheid voor schade die eventueel is ontstaan bij het uitvoeren van dit practicum

Meer experimenten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.

Aanmelden