Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
Onderzoekend en ontwerpend leren worden vaak samen genoemd, maar soms ook benaderd als twee verschillende manieren. Is er verschil tussen onderzoekend en ontwerpend leren? En wat is dat verschil dan precies?
Kort door de bocht: door onderzoek te doen vergroten we onze kennis en ontwerpen leidt tot het ontwikkelen van nieuwe producten.
Maar let wel, soms moet je nieuwe producten/opstellingen/meetapparatuur ontwerpen om je onderzoek te kunnen doen en andersom is onderzoek doen naar materialen een onderdeel van nieuwe producten ontwerpen.
Op de basisschool zijn onderzoeken en ontwerpen niet zo zeer doelen op zich, maar manieren om een nieuwsgierige en wetenschappelijke houding bij kinderen te stimuleren. Het spoort kinderen aan om op een actieve manier te leren door zelf als onderzoeker of ontwerper aan de slag te gaan.
Hierbij kun je een onderscheid maken tussen onderzoeken en ontwerpen:
Onderzoeken | Ontwerpen |
De behoefte om iets te weten
De kernvraag bij onderzoeken is ‘Hoe zit dit?’ Kinderen vergroten hun kennis door het doen van onderzoek |
De behoefte om iets te maken of te verbeteren
De kernvraag bij ontwerpen is ‘Hoe maak ik dit (beter)?’ Kinderen bedenken en maken een product |
*Bovenstaande afbeelding is een bewerking van dit schema van SLO | Wetenschap en Technologie.