Centrum
JongerenCommunicatie
Chemie
Loire 150 (Castellum)
Gebouwdeel C (Synthesium)
2491 AK Den Haag
In twee lessen maken en onderzoeken jouw leerlingen zelf een stukje bioplastic. In de eerste les maken ze het bioplastic van melk en azijn. Dit moet minstens twee dagen drogen. In de tweede les onderzoeken de leerlingen de eigenschappen van het gemaakte bioplastic en vergelijken ze dit met een stuk plastic verpakking. Als afsluiting kijken ze een korte animatie over de vernieuwingen in de plasticindustrie en wat ze zelf kunnen doen om duurzaam met plastic om te gaan.
Met behulp van de digibordles en de gratis labkaarten geef je deze les heel gemakkelijk in jouw klas.
Lesdoel: kinderen leren in deze les hoe je bioplastic maakt, wat de eigenschappen van plastic zijn en hoe de wereld van chemie bijdraagt aan een duurzamere toekomst. Zo leren jouw leerlingen over de chemie van plastic.
Download de lesbrief voor de beschrijving en benodigdheden van deze les.
Via de knop ‘les direct afspelen’ toon je de lesitems op fullscreen op je digibord (helaas is deze weergave niet beschikbaar voor mobiel).
Voor het uitvoeren van de les heb je de labkaarten van het plasticexperiment nodig. Hier bestel je gratis een doos met 32 stuks voor je klas.
De les is gebaseerd op de didactiek van onderzoekend leren.
Is er een ouder van een leerling in de klas met een technische of natuurwetenschappelijke achtergrond? Vraag of deze ouder wil helpen bij de lessen. Misschien kan hij of zij meer vertellen over het werk of de studie!
Bekijk de webinar ‘Ontdek de chemie van bioplastic’. Hierin geven we meer informatie over bioplastic en leggen we de les en het experiment uit.
Bekijk deze infomatie Ontdek de chemie: bioplastic van melk
In de lesbrief (via de knop te downloaden) vind je een overzicht van alle benodigdheden voor een klas van 32 kinderen.
Met steun van onze partners is C3 in staat om de labkaarten bij de les gratis aan te bieden.
Kijk in de lesbrief, deze download je met de knop. Daar staan een aantal vervolgsuggesties in genoemd.
Dit hebben we bewust zo gedaan. We hebben ervoor gekozen de labjournaal kanten op de glimmende kant van de labkaarten te drukken. Dan werkt het beschrijven en uitwissen het best. De instructie staat op de doffe kant.
De instructie en het labjournaal heb je beide in één les nodig. Daarom staat de instructie van les 1 op de ene labkaart en het labjournaal van les 1 op de andere labkaart. De leerlingen leggen de labkaarten dan tijdens de les naast elkaar. Voor les 2 gebruik je dan de andere kant.
Blijf op de hoogte van ons actuele aanbod aan gratis lesmaterialen en activiteiten.