Een online gastles geven in het voortgezet onderwijs?

Hier zijn onze tips!

Wat leuk, je gaat een online gastles geven in het kader van de campagne ‘Wij zijn chemie’! Weet je nog niet hoe je moet beginnen? Vrees niet, C3 biedt hulp!

Voorbereiding
Om een spetterende online gastles over chemie te geven, zijn er vier belangrijke zaken waarmee je rekening houdt:

  1. Doel
  2. Doelgroep van je gastles
  3. Activiteiten
  4. Online aanwezig

De eerste twee zijn belangrijk om te bepalen wat je gaat doen in je gastles en op welke manier je dit doet. Als je je gastles online gaat geven, zijn er nog extra elementen om rekening mee te houden.

1. Doel

Denk na wat je wilt bereiken met je gastles. Wil je dat de leerlingen meer weten over jouw beroep? Jouw bedrijf? Of de producten die jullie maken?

Kies een doel wat goed past bij jou en de klas waar je voor staat.

2. Doelgroep

Hoe zorg ik dat de activiteit aanslaat? Spreek ik met deze activiteit de doelgroep wel aan? Om antwoord te krijgen op deze vragen moet je meer weten over jouw specifieke doelgroep. De doelgroep van de campagne ‘Wij zijn chemie’ is het voortgezet onderwijs (jongeren in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar). We scharen hen onder de ‘generatie Z’. Op welke manier je je gastles inricht, zodat je les goed aansluit bij deze doelgroep, is afhankelijk van hun interesses. Ook niveau (vmbo, havo of vwo) en leerjaar spelen een rol.

Bekijk meer informatie over:

Vraag vooraf na bij de docent welke groep je krijgt en hoe je jouw gastles het beste laat aansluiten bij deze leerlingen. Stem ook praktische zaken af.
Bekijk hier een lijst met vragen voor de docent.

3. Opzetten van je online gastles

Wanneer je je doel en doelgroep helder hebt, maak je een opzet voor je gastles. Je bepaalt welke activiteiten je gaat doen en hoeveel tijd je hiervoor neemt, passend bij je doelgroep. Hieronder vind je een aantal suggesties van activiteiten.

Suggesties voor de opbouw en activiteiten

Begin de les met een korte introductie van jezelf, je opleidingen en beroep. Houd deze introductie kort, later is er ruimte om meer te vertellen.

  • Vertel een kort verhaal of anekdote uit je werk.
  • Laat een product zien wat je bedrijf maakt.
  • Ga in gesprek met leerlingen wat zij al (denken te) weten over jouw bedrijf of product.

Geef de leerlingen een opdracht.

Practicum: Het lijkt misschien niet haalbaar om een practicum te doen in een online gastles, maar wellicht is er een en ander te regelen met de docent die wel in de klas aanwezig is?

  • Stuur bijvoorbeeld vooraf materialen naar de school op, zodat de leerlingen tijdens de gastles met het materiaal aan de slag kunnen.
  • Of vraag de docent de materialen voor het experiment op school te verzamelen.
  • Zoek een experiment uit dat aansluit bij jouw werk. Kijk eens bij onze proefjes, in de Bèta4u-bundel of  Bèta4u2 bundel of er een experiment tussen zit dat past bij jouw werk. Test het experiment eerst zelf uit.

Geef een korte presentatie over jouw werk, bedrijf of beroep. Blik terug op de opdracht/het practicum en leg de link met jouw werk. Denk aan maximaal 10 minuten.

  • Vertel de leerlingen over je eigen fascinatie voor je werk.
  • Waarom ben je dit gaan doen? Wat moet je doen om (jouw beroep) te kunnen worden?
  • Toon een filmpje over jouw werk (maar pas op met bedrijfsfilms, deze sluiten niet altijd aan bij de doelgroep jongeren).
  • Ga met leerlingen in gesprek over wanneer ze met jouw beroep, bedrijf of product in aanraking komen (bijvoorbeeld de kunststoffen die jouw bedrijf maakt, komen terug in de sportschoenen die zij dragen).
  • Probeer moeilijke begrippen te vermijden en gebruik geen jargon zonder uitleg. Bedenk vooraf wat mogelijk moeilijke woorden zijn en probeer deze te vervangen door simpelere woorden of bedenk vooraf een uitleg.
  • Door de presentatie te illustreren met beeldmateriaal, wordt het voor de jongeren duidelijker en leuker. Gebruik foto’s, plaatjes, cartoons, animaties of filmpjes om dingen uit te leggen.
  • Laat echte voorwerpen zien. Bijvoorbeeld de (beschermende) kleding die je draagt of meetapparatuur die je gebruikt.

4. Online aanwezig

Een online gastles is natuurlijk heel anders dan een gewone gastles en vergt andere voorbereidingen. Je zit immers voor je laptop of webcam en hebt geen klas leerlingen voor je. Hieronder een aantal praktische tips voor het online gedeelte van de online gastles.

  • Zet je laptop of webcam op ooghoogte, door deze bijvoorbeeld op een stapel boeken te zetten. Je wilt leerlingen niet afleiden omdat ze in je neus kunnen kijken.
  • Bedenk ook welke achtergrond je in beeld wilt hebben bij je verhaal. Bekijk goed wat er te zien is. Het leidt erg af als je publiek een deur in de achtergrond ziet waar mensen in en uit lopen. Let er ook op dat je niet teveel tegenlicht hebt. Je gezicht kan donker en niet goed zichtbaar worden als je voor een licht raam gaat staan. Probeer van tevoren met iemand uit hoe jouw beeld binnenkomt en wat je publiek kan zien.
  • Probeer het online platform voor de gastles een keer uit voordat je de les daadwerkelijk doet. Het is handig als je weet hoe je de presentatie moet delen of waar jij je microfoon kan dempen wanneer dat nodig is.
  • Zorg voor een werkende microfoon zodat iedereen jou goed kan verstaan. Het helpt om een losse microfoon of hoofdtelefoon met microfoon te gebruiken.
  • Test vooraf of je geluid werkt en of de presentatie niet vastloopt bij het delen.
  • Stem goed af met de docent hoe je de klas binnenkomt. Zitten de leerlingen in de klas en kijken ze naar een digibord? Of kijken ze thuis op hun eigen laptop?
  • Denk na op welke manier je interactie met de leerlingen eruit ziet.
    • Op welke momenten mogen ze vragen stellen? En op welke manier? Via chat of hand-op-steek-functie? En zorg ervoor dat er iemand is, de docent of een collega, die je hierbij helpt.
    • Ook leuk, leerlingen vragen om mee te doen aan online activiteiten. Bijvoorbeeld via een Kahootquiz, polls of breakout sessies waar deelnemers hun meningen met elkaar kunnen delen of hun kennis kunnen testen.
    • Daarnaast kun je er ook voor kiezen om na een paar slides te vragen of de deelnemers al vragen hebben. Zo vang je urgente vragen gelijk op en heb je ook gelijk contact met je publiek.
  • Sluit al de schermen op je computer af die je niet nodig hebt tijdens de presentatie. Deze kunnen er namelijk voor zorgen dat jij afgeleid raakt of dat de presentatie vast gaat lopen.
  • Jij kunt je publiek niet zien, wat het lastig maakt om in het ritme van het publiek je presentatie te geven. Houd daarom je eigen ritme aan, maar ga zeker niet te snel. Je publiek heeft wel tijd nodig om de tekst op je slides te lezen en de informatie te kunnen verwerken.

 

Hopelijk kun jij met deze tips een goede inspirerende online gastles neerzetten. Veel succes!

Mocht je nog vragen hebben of willen overleggen met ons over je gastles, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We denken graag met je mee.